Friday, May 21, 2010

Nikmat air---


semua tentang air..

"nikmat air yang dikurniakan oleh Allah S.W.T seharusnya dimanfaatkan oleh setiap orang dengan sebaiknya. . ini juga merupakan salah satu daripada tanda kita bersyukur akan nikmat2 yang tidak terhingga dikurniakan oleh Allah Azzawajalla kepada seluruh umat manusia."

mengapa dikatakan sumber air itu lambang kehidupan?

ini adalah kerana air menjadi 'wadah' penting untuk lanjutan kehidupan manusia. sumber ini diperlukan lantaran fungsinya yang pelbagai, yang melengkapkan norma aktiviti semua hidupan. Digunakan untuk menyucikan, sebagai tempat habitat hidupan air, memenuhi bekalan nutrient dalam badan, menjadi medium untuk metabolic and chemical reaction dalam badan dan pelbagai fungsi lain. malah, human body memerlukn kuantiti air yang cukup setiap hari bagi memenuhi tuntutan keperluan tubuh badan.. tanpa air................


" our world is unique. its the planet with water on the surface and water is why there is life on earth. life sprang from water, all living things are largely made up of water and water is the one thing without which we cannot live for long. with vast ocean covering 70% of the earth surface, it seems like there must be plenty of water for everyone. yet, we are on the brink of global crisis. the lives of billions of people and wild animals are threatened by a rising human thirst for water, that most precious of all our resources.."
-(national geographic featured articles)



depani cara-cara untuk memelihara sumber air-( they ll start with you) daripada link ini
http://www.wateruseitwisely.com/100-ways-to-conserve/index.php

No comments:

Post a Comment